Sydney to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Andrys - WaarBenJij.nu Sydney to Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Andrys - WaarBenJij.nu

Sydney to Adelaide

Door: andrys

Blijf op de hoogte en volg Andrys

14 November 2011 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal,

Het is een hele tijd geleden sinds mijn vorige verhaal. Dit komt doordat ik een hele tijd niet de kans hiervoor heb gekregen. Er is in de tussentijd dus ook veel gebeurt!

Laat ik maar beginnen bij de blue mountains. Samen met de startgroep ben ik hierheen geweest. Dit is een nationaal park een uurtje buiten Sydney. Hier heb ik mijn eerste kangoeroe gezien. Ze waren helaas niet erg actief. Maar toch, ik heb ze kunnen afstrepen van het wildlife lijstje. Naast deze dieren hebben we ook vele mooie uitzichtpunten gezien.

Op donderdag 27 oktober hebben twee Nederlandse jongens (Ad en Lex) een Ford Falcon gekocht. Na wat overleg ben ik bij hun in de auto gestapt om Sydney achter ons te laten. Omdat de blue mountains erg mooi zijn, hebben we dit als eerste doel gekozen. Eenmaal daar aangekomen zijn we gaan zoeken naar een (gratis) camping. Op de gevonden camping hadden we afgesproken met 4 mensen die op hetzelfde moment Sydney hadden verlaten. Zij hadden een Jucy car gehuurd. Na het eten was het te donker om een tent op te zetten en zijn Lex, Ad en ik dus maar in de kofferbak van de Ford geklommen. Dit was niet erg comfortabel maar wel erg gezellig.

De volgende dag zijn we via Katoemba naar Batemans Bay gereden. 's avonds hebben we bij het kampvuur nog een glaasje goon (een witte wijn gemaakt van visolie, noten en eieren) gehad. Het spul wordt eigenlijk coon genoemd. Maar dit hadden we de eerste keer verkeerd verstaan en sindsdien is het bij ons dus goon.

Na een aantal dagen moesten we weer terug naar Sydney rijden. Ad moest zijn bankpas nog ophalen. Pff… weer de drukte in. Bij het opbreken van het kamp heb ik mijn eerste grote spin gezien: de Handsman-spider. Het was een redelijk lange rit naar de grote stad. Dus een hostel geboekt om de nacht daar door te brengen. Het was een mooie gelegenheid om weer eens te douchen en een wasje te draaien. Op gratis campingen hebben ze namelijk geen douche! De volgende dag hebben we de grote stad weer snel achter ons gelaten. Het volgende doel was Kangaroo Valley! Bij het binnenrijden van de vallei hadden we een erg mooi uitzicht over het dal. Dus weer veel foto’s gemaakt. Eenmaal op de camping aangekomen hebben we onze eerste Wombad gezien. Weer een vinkje op de Wildlife lijst.

‘s ochtends na het opstaan in kangaroo valley hebben we een rondje om een meer gelopen. Langs de oevers hebbben Lex en ik onze eerste wilde slang gezien: de red bellied black! Nadat we van deze schrik waren bekomen zijn we doorgereden naar een boscamping bij het plaatsje Dalmeny. Na het opzetten van de tenten en wat te hebben gegeten zijn we bij een 53 jarige surfdude met een kampvuurtje aangeschoven. Na wat glaasjes goon, een paar biertjes en wat slokjes scottisch wiskey stelde deze beste man voor om ons de volgende ochtend een surflesje te geven. Wij waren dolenthousiast en hebben deze kans met beide handen aangepakt. Dus de volgende ochtend vroeg uit bed en naar het strand vertrokken. De les die hij ons gaf stelde niet zoveel voor. Hij gaf ons een surfboard (wat veel te klein voor ons was) en stuurde ons het water in met de volgende woorden: You have to feel it! Go out, and play! Na een uurtje aanmodderen hebben we gedouched en daarna onze weg vervolgd.

Een paar dagen later hadden we weer met de mensen van de Jucy car afgesproken. Dit keer op een camping nabij Nowa Nowa. Die avond hebbben we een gezellig drankje bij het kampvuur gedaan en daarna redelijk vroeg op bed. De volgende dag ben ik in de Jucy car achter het stuur gestapt. De eerste keer links rijden, dat is best spannend! Na 3 keer de ruitenwisser te hebben gebruikt in plaats van de knipperlichten arriveerden we in het uiterste puntje van het Wilsons promontory national park. Hier hebben we twee rustige daagjes doorgebracht: op het strand liggen en een BBQ.

Op zondag 06-11 was het dan eindelijk zover. De grote en o zo leuke stad Melbourne. Na een paar uurtjes rijden doemt de culturele hoofdstad van Australie dan eindelijk op aan de horizon. Vol goede moed gaan we op zoek naar een hostel om ’s avonds de vibe van de stad te voelen. Maar helaas... na 3 uur zoeken, een vol hostel, een onbemand hostel en een hostel van 35 dollar per nacht hebben we de moed opgegeven. Dus na een foto van het plaatsnaambord snel de stad weer verlaten.

Een aantal dagen later zijn we van start gegaan met de great ocean road. Deze 243 km lange weg loopt langs de Zuid kust van Australie. De start is in Torquey en het einde bij Warrnambool. Na vele mooie uitzichten, een aantal surfstranden en heel veel vuurtorens kwamen we eindelijk bij de 12 apostles aan. Het hoogtepunt van de great ocean road! We hebben daar ’s middags een aantal foto’s genomen. ’s Avonds na het eten zijn we weer teruggekeerd om foto’s met zonsondergang te nemen. Na een uur wachten was het den zover. De zon kleurde rood en zakte richting de oceaan. Maar helaas schoven, vlak voordat de rode gloed op de apostles viel, een aantal wolken voor de zon. Een gemiste kans! Na deze teleurstelling zijn we na een nachtje slapen richting Adelaide vertrokken.

Onderweg naar Adelaide hadden we nog 1 pitstop nodig. Deze stond gepland nabij port macdonnell. Eenmaal aangekomen op de rest area troffen we daar een gedekte tafel en vijf gare, maar koude worstjes op de BBQ aan. Na allemaal doemscenarios te hebben bedacht, hebben we deze plaats met gierende banden verlaten.

Zaterdag 12-11 zijn we in Adelaide gearriveerd. Hier hadden we een hostel gereserveerd. Het hostel licht midden in de stad en is erg schoon en netjes. Nadat we de nacht hier hadden doorgebracht zijn we richting Victor harbour vertrokken voor een dagje surfen. Bij aankomst bleken er helemaal geen golfen te zijn in de baai van Victor harbour. Dus hebben we wat navraag bij de plaatselijke VVV gedaan. Zij hebben ons doorverwezen naar een baai 8 km verder op. Gelukkig, hier waren we golfen. In het dorpje Middleton de nodige surfspullen gehuurd (dit keer een board wat groot genoeg voor mij was). Als professionele surfers arriveerden we in de Ford Falcon bij de surfspot. In het begin bakten we er weinig van. Maar zoals wel vaker: oefening baart kunst. Ik pakte steeds meer golfen op het juiste moment. Geknield surfen ging prima, maar staan..... Na 4 uurtjes vallen en opstaan zijn we weer terug gereden naar ons hostel in Adelaide.

Vandaag (14-11) zitten wij (Ad, Lex en ik) in de bibliotheek om het vervolg van onze reis te plannen. Waarschijnlijk gaat Ad in de buurt van Adelaide aan het werk, wil Lex naar Cairns vertrekken en ga ik misschien een vliegticket naar Tasmanie boeken. Of deze plannen doorgaan? We gaan het meemaken!

• 14 November 2011 - 08:22

Mem:

Wer efkes op'e hichte. Thrillerscenario dêr!

Hoi,
    Mem

• 14 November 2011 - 08:39

Louise & Gerben:

Hé Andrys,

Klinkt allemaal geweldig wat je tot nu toe hebt beleeft.

Lekker genieten en we wachten op je volgende belevenissen.

Groetjes

• 14 November 2011 - 08:42

Mariekeee!:

Hee lieverd!

Mooi verhaal sees! Do kist dat egt wol, dat skriuwjen!:D Hihih!

Folle plesier nog en doch f0arsichtig!

Hald fan dei! Tuut!

• 14 November 2011 - 10:56

Willemke:

Haah Drys! Wat gaaf allemaal!! Ben je tijdens het surfen niet opgegeten door een haai? Die hebben ze daar toch!? Heb je ook al krokodillen gezien? Als je eentje ziet wil je dan een foto voor me maken? Ik vind die beessies zo lief! :D Heel veel plezier daar nog en rustig (links) rijden he ;) xx Wilm

• 17 November 2011 - 07:20

Hendrik:

Hee Andrys,
    Haha jij hebt de Handsmen dus ook al gezien! Dan kan je mooi verhalen met Jelte hierover uitwisselen, die vond het namelijk een erg lief beestje! Leuk om te horen door welke plaatsen je trekt! Blijf schrijven ene foto's uploaden (waar zijn die nu.?)!
    Groetnis vanuit een vriesend Fryslân!